Lubuskie miasteczko Nowogród Bobrzański rozwijało się intensywnie jako uzdrowisko termalne od lat 70. XIX w. ale także jako ośrodek przemysłowy (huta, fabryka obuwia). Do sąsiednich Krzystkowic po drugiej stronie Bobru kolej dotarła w 1895 r., ale na przedłużenie linii do Nowogrodu trzeba było czekać 9 lat. Kiedy wreszcie kolej dotarła do miasta okazało się że przez niwelacje terenu zniszczono źródła wód mineralnych grzebiąc szansę na rozwój uzdrowiska. W czasie wojny Nowogród został mocno zniszczony, ...
Lubuskie miasteczko Nowogród Bobrzański rozwijało się intensywnie jako uzdrowisko termalne od lat 70. XIX w. ale także jako ośrodek przemysłowy (huta, fabryka obuwia). Do sąsiednich Krzystkowic po drugiej stronie Bobru kolej dotarła w 1895 r., ale na przedłużenie linii do Nowogrodu trzeba było czekać 9 lat. Kiedy wreszcie kolej dotarła do miasta okazało się że przez niwelacje terenu zniszczono źródła wód mineralnych grzebiąc szansę na rozwój uzdrowiska. W czasie wojny Nowogród został mocno zniszczony, jak i most na Bobrze, który uruchomiono dopiero na początku 1947 r. Stację ruchową w Nowogrodzie zredukowano do stacji hadlowej ok. 1955 r., a w końcu lat 90. zdegradowano posterunek do przystanku z funkcją ładowni, która to funkcja jest nadal wykorzystywana przez Lasy Państwowe. Od toru głównego na wysokości dworca odchodziła krótka bocznica do tartaku, niewykluczone że po wojnie już nie istniała. Poza nią z układu torowego stacji odchodzi jeszcze jedna bocznica, która jest tak zarośnięta, ze ciężko w krzakach wyczuć szyny pod nogami. Częściowo jest zasypana śmieciami z pobliskich szklarni. Dworzec do 2016 roku był zamieszkany na pietrze, teraz jest opuszczony. W styczniu 2017 roku wyburzono położone w pobliżu dworca szalety i dawną wózkownię. Zbudowano natomiast nową wiatę z profili stalowych z przeszkleniem. (moose - głównie za atlaskolejowy.net)
Pokaż więcej
Pokaż mniej