Dawna stacja węzłowa w km 32,636 linii Jelenia Góra - Żagań (72,1 km w przeciwnym kierunku) i jednocześnie w km 48,572 linii z Legnicy do Gryfowa Śląskiego. Stacja znajduje się na wysokości 212 m npm. Połączenie kolejowe do Lwówka zainicjowano 15.10.1885 r. spinając koleją zarazem stare miasta, ważne ośrodki tkactwa i sukiennictwa: Mirsk, Gryfów i Lwówek. W 1895 roku przedłużono linię do Nowej Wsi Grodziskiej, a rok później, dokładnie 111 lat temu (15.05.1896) otwarto linię Legnica-Lwówek. Stacją węzłową stał się 20.07.1904 r. kiedy otwarto północny, mniej skomplikowany technicznie odcinek Kolei Doliny Bobru. Węzłem czterokierunkowym Lwówek stał się dopiero 28.08.1909 roku (Lwówek-Wleń-Siedlęcin-Jelenia Góra). Upadek stacji rozpoczął się w l. 80-tych, kiedy zlikwidowano połączenie do Gryfowa (1983 r.), a następnie w latach 90-tych, kiedy likwidowano połączenie ze Złotoryją (Jerzmanicami) w 1991 roku i w 1996 do Zebrzydowej. Obecnie jest to stacja końcowa dla relacji osobowej z Jeleniej Góry. Niestety, często pojawiają się groźby zawieszenia tejże linii i próby wygaszenia popytu (podstawianie autobusu za pociąg, znikoma ilość połączeń). Stacja jest wykorzystywana w znikomym stopniu i przedstawia smutny widok resztek dawnej świetności jak: 4 tory przy peronach, 4 tory do formowania składów i 4 tory przy placach ładunkowych. Na stacji zachowały się: dworzec z magazynem i rampą załadunkową, 4-stanowiskowa parowozownia z zapleczem technicznym i własną wieżą wodną (częściowo w ruinie), potężna betonowa wieża wodna na 20 tys. litrów wody, dwa zadaszone perony o długości ponad 230 metrów, przejścia podziemne na perony, nastawnia dysponująca od strony Wlenia (druga - od strony Zebrzydowej została rozebrana). Od 2011 roku obsługę ruchu na linii 283 przejęły Koleje Dolnośląskie. Cały odcinek z Jeleniej Góry przez Lwówek do Zebrzydowej pokonuje tylko 1 para pociągów na dobę, ponadto kurs Jelenia-Lwówek obsługują jeszcze 2/3 pary szynobusów (moose - różne źródła)